Om Nets

Nets leverer tjenester innen digital betaling for forbrukere, butikker og nettbutikker. Mange kjenner sikkert til Bankenes betalingssentral (BBS), det svært kostnadseffektive teknologi- og transaksjonsnavet som norske banker gikk sammen om å lage i 1972. I 2010 ble BBS en del av Nets. Som forbruker i Norge bruker du med stor sannsynlighet en eller flere av deres tjenester hver dag: AvtaleGiro, eFaktura, kortbetaling i butikk, betaling i nettbutikk, Vipps, etc. Når du betaler en faktura i nettbanken din, med for eksempel AvtaleGiro, er det Nets som håndterer selve transaksjonen mellom bankene.

Nets er representert i 20 land i Europa, og har 4 100 ansatte. Nets har lenge jobbet med å styrke sin rolle innen netthandel, og utvikler derfor Easy. Dette er en betalingsløsning på nett for nettbutikker i Europa.


Betalingsløsning på nett

For deg som driver nettbutikken er det viktig å enkelt kunne integrere betalingsløsningen i nettbutikken. Det skal være enkelt å tilpasse utseendet, og du skal behøve å «tenke» minst mulig. Betalingsløsningen skal tilpasse seg språk og valuta, og tilby forbrukeren flere betalingsmåter.


For alle som handler på nettet – om det er bøker, klær, flyreiser, parkett, etc. – er opplevelsen du har som kunde viktig. Og kanskje den viktigste er når du skal betale. Det skal være sikkert, oversiktlig og raskt.


Easy

Med 360 millioner potensielle kunder, forskjellige språk og valutaer, tilpasser Easy seg språket i nettbutikken din. Som butikkeier trenger du heller ikke bekymre deg for alle de forskjellige betalingsmåtene. Du trenger kun å forholde deg til Nets. Når flere betalingsmåter blir inkludert i Easy, tar Nets seg av jobben. På den måten slipper du, som eier, å lese gjennom lange avtaletekster.


Som kunde husker Easy betalingsinformasjonen din. Om du handler på mobil, brett eller PC, kan du betale kjapt og sikkert. Easy bruker et språk du kjenner, og du kan betale med den betalingsmåten som er best for deg.


Forbrukeropplevelse

Knirkefritt har ansvaret for utvikling av checkout-komponenten nettbutikker bruker på sin side for betaling. En av utfordringene med utviklingen av en betalingsløsning er at den skal fungere på brett, mobil og PC. I mange forskjellige nettlesere, og i eldre og nyere versjoner. som skal fungere på alle versjoner og plattformer. For å oppnå dette må man ha en pragmatisk teknologitilnærming. Betalingsløsningen skal ikke bare fungere, nettbutikker har også forskjellige krav og ønsker. Små nettbutikker ønsker noe de kan komme fort i gang med, større nettbutikker vil gjerne ha en løsning hvor de har kontroll og kan gjøre tilpasninger. I tillegg har man regulative krav som PCI. Løsningen ble Easy Pieces.


Knirkefritt har, i samarbeid med Nets, utviklet en løsning som tilfredsstiller blant annet alle kravene nevnt over. Easy Pieces er en komponent som håndterer informasjonen som er omfattet av PCI (kortnummer, utløpsdato og CVC), annen personinformasjon og andre betalingsmåter. Som følge av kloke valg har Easy Pieces blant annet følgende fordeler:

  • Velprøvd betalingsløsning - Er motoren i Easy checkout.
  • Reduserer feil under utvikling av nettbutikken grunnet muligheten for ustrakt bruk av automatiske tester.
  • Store nettbutikker kan velge å bruke kun betalingslogikken for å styre utseende og flyt.

Easy og fart

Nets har lang historie med korttransaksjoner både i fysiske butikker og på nett. Som med transaksjoner på børs, er hurtighet viktig. Tiden det tar å utføre en transaksjon skal være så kort som overhodet mulig. Når Easy skal håndtere transaksjoner for kunder i hele Europa sier det seg selv at hurtighet er prioritert.


Vi er spesialister på å finne, isolere og ordne flaskehalser. Knirkefritt har gått i bresjen for å gjøre dypdykk i Easy-løsningen ved mistanke om flaskehalser. Samtidig som vi er gode på å løse detaljproblemer, evner vi å ha oversikt. En løsning på et problem skal helst ikke slå noen andre i bakhodet. Verken nå, eller i fremtiden.


Valg av teknologi er viktige detaljer i en IT-løsning. For å oppnå ønsket hurtighet er ikke bare det vi gjør viktig, men det er også viktig å velge riktig teknologi. Vi i Knirkefritt er ekstra gode til å bruke teknologi som faktisk gjør nytten. Vi evner å analysere problemet, vurdere teknologien og ta beslutningen. Og målet er hele tiden en god løsning som gir verdi for kunden, og kundens kunder. Knirkefritt har innført og utviklet MongoDB i Easy-løsningen. Og med det har Easy en lagringsplattform som tilfredsstiller kravene til rask lagring av transaksjoner, og samtidig evner å skalere ved behov.


Utvikling av IT-systemer er ikke kunst, det er mye viktigere enn det. Det er ingeniørkunst.


Skyen

For å kunne håndtere 360 millioner potensielle kunder, og et økende antall transaksjoner har de mest kritiske elementene av Easy blitt flyttet over i skyen. Dette arbeidet har Knirkefritt, med flere, bistått Nets med. Skyen tilbyr utallige tjenester, men for mange er den store fordelen skalering. Når Easy opplever vekst, vil tjenestene i skyen håndtere veksten. Men det er ikke bare å flytte en løsning opp i skyen.

For å klargjøre Easy for skyen har Knirkefritt bistått Nets med:

  • Ekspertise for å veilede forretningen med å ta riktige beslutninger.
  • Teknisk bistand til Nets.
  • Utvikling og klargjøring av deler av Easy-løsningen.